mandag 22. april 2013

Innover i Maridalen en solskinnsdag

Denne helgen ble det repetisjon av turen jeg løp forrige helg, men denne gangen i solskinn og sammen med Torill.

Fra Sthanshaugen opp til Skar i Maridalen og tilbake. I underkant av tre mil til sammen.


Nye sko var kjøpt inn for anledningen. Adidas Adizero Adios 2, herreutgaven (jeg tror ikke føttene mine merker forskjell).

Før start veidde jeg drikkesekken for moro skyld. Den veier faktisk hele 2,6 kg når den er full!



 

 
Gult er kult!


Idyllisk i Maridalen. Vi så til og med to rådyr på veien, men de ville ikke stille opp til fotografering. Disse hestene derimot var mer samarbeidsvillige.

Ut på tur og aldri sur.

Mat som passer til skoene er viktig.

Til sammen klokket vi 28,59 km på 2:43:19, dvs. et tempo på 5:43 min/km. Garmin-klokka mi oppfører seg rart og måler vidt forskjellig puls og høydestigning for denne turen og samme tur jeg hadde forrige helg... Data fra siste tur: http://connect.garmin.com/activity/300610956

Avslutningsvis over på det medisinske. Jeg har fått vondt i vristen. Jeg fikk det etter langturen forrige helg, og småhaltet rundt i noen dager. Det ble bedre etter noen dagers hvile, men ble ganske vondt igjen på den siste turen. To dager siden nå, og det gjør vondt å gå, og når jeg vrir foten oppover. Noen som vet hva som er galt og hva som hjelper?






 

8 kommentarer:

  1. Det her var en bra tur! Bart hele veien? Det med vondt oppå vrista har jeg også hatt, jeg fikk det etter en maraton. Min løsning ble å nesten ikke knyte skolissene men ha de veldig løst. Det er ulempen med langdistanseløping, det er mye vondter!

    Ellers så minner jeg om at hvis dere har lyst på mer selskap så løper vi en del fellesturer i osloområdet. Sjekk mer her: http://www.facebook.com/pages/Gratiskilometer/523814311009562

    SvarSlett
  2. Hei! Denne turen er bare på bilvei. Litt kjedelig med bilene i Maridalsveien, men inn Gamle Maridalsvei og Sandemosveien er det lite trafikk. Så ganske fin tur mens man venter på at marka skal bli løpbar.

    Ja det gjør stadig vondt nye steder. Da får jeg løsne skolissen neste gang og håpe det går over snart :)

    Blir gjerne med på en fellestur, jeg skal følge med på siden.

    SvarSlett
  3. Jeg løp veldig mange langturer der i 2009/2010 (alene). Løp som regel fra Brekke og helt inn og tilbake. Det var 16km, så hadde jeg veske i bilen og løp runda en gang til. Når jeg tenker tilbake skjønner jeg ikke at jeg orket. Når man er to eller flere spiller det nesten ingen rolle hvor man løper, da skravler man jo bare alikevel :)

    StHansGaloppen er et fint løp man bør få med seg. Da får man med seg maridalsvannet. Flott stemning og går i juni engang. På kvelden! anbefales hvis du ikke har løpt før. Tror det er 14,5km langt.

    SvarSlett
  4. Espens råd er bra. Prøv å knytte skolissene nedenfor eller rundt smertestedet og bruk en tykk sokk slik at skoen sitter godt selv om snøringen er lav.

    Selv har jeg skåret et godt stykke av innleggssålen i skoen for å dempe press mot tærne som igjen gir smerte på vristen. Innlegg: http://doityourself.no/prehab/?p=285

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg var hos legen i går som mente det var en betennelse. Er det det samme du hadde? Jeg holder meg nå mest til løpeturer på maks en mil og legger på is og smører med betennelsesdempende etterpå. Jeg har også teipet rundt foten de siste gangene. Vet ikke om det hjelper... Jeg har også løsnet skolissen - men teiping har kanskje motsatt effekt ved at det strammer over foten?

      Slett
  5. Jeg hadde ikke betennelse men feilbelastning. Hvis varmt og hovent kan det være en betennelse. Da er is og elevasjon gunstig, pluss hvile til det er bra. Tar det en uke før det blir bra, gi det en uke ekstra før du starter rolig.

    Når smerten er borte kan knytte- og sprikeøvelser med føttene, vridninger, balansebrett, gå på- hælene, fotens innside og ytterside hjelpe. Se http://www.youtube.com/watch?v=SRS88R1BAg8

    God bedring :)

    SvarSlett
  6. Kom til å tenke på at å trekke foten fremover fra leggbeinet hjelper på vristen. Legg den skadede foten i kors oppå kneet, hold så den ene hånda over fremre del av nedsiden av skinnleggen og ta et godt tak rundty foten med den andre hånda og trekk den fremover. Er du ikke sterk nok i klypa, bruk et bredt tøybelte eller liknede. Har du en sterk treningsstrikk, se øvelsen i denne videoen (spol ett minutt frem): http://www.youtube.com/watch?v=lOSvwy5jN-M

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Det har blitt litt bedre, men må nok fortsatt vente med de lengste turene.

      Slett